Jom Warming Up sebelum Ramadhan tiba

Assalamualaikum Warrahmatullah



Sekarang bulan Syaaban...






Ramadhan sedang menunggu giliran dan sedang membuat persiapan untuk tiba. Kita? Bila lagi untuk bersedia? Sudah membuat persiapan untuk menyambut bulan Ramadhan? 

Mesti tak sabar nak sambut Ramadhan kan? Alhamdulillah kalau ada yang rasa begitu. Bulan yang penuh keberkatan in shaa Allah. Tapi... Sempatkah kita bertemu Ramadhan ini kelak? Jika ajal yang mendahului. Allah.. Allah.. Fikir sendiri.

Jom! Saya pula nak share kat semua. 



'Warming-UP' Ramadhan


  1. Ikhlaskan hati.
    • Ini paling penting. Kita nak masuk bulan Ramadhan ni kene ubah niat kita dulu. Tetapkan niat kita dengan betul. Jangan ada niat terpaksa atau negatif dalam hati. Kalau tak, memang kosong la Ramadhan korang.
  2. Taubat yang murni
    • Digalakkan untuk bertaubat. Bukan sekadar nak masuk bulan mulia ni je. Kalau boleh kita buat lah berkali-kali kerana kita manusia yg tidak lari dari melakukan kesilapan. Kita lah pendosa yang tiada noktahnya. Muhasabah..
  3. Menjaga masa dari hal yang sia-sia
    • Mula dari saat ini kita latihkan diri kita dari buat perkara lagha. In shaa Allah bila tiba Ramadhan, kita terbiasa. Bukan hanya dalam Ramadhan, in shaa Allah sampai bila-bila.
  4. Lazimi puasa sunat
    • Tau kan puasa sunat bila. Isnin dan Khamis. Yang ada hutang puasa tu boleh gantikan sebelum Ramadhan.
  5. Pelajari Hukum hakam puasa
    • Rajin-rajinkanlah membaca hukum-hakam puasa. Supaya puasa kita pada Ramadhan akan datang lebih sempurna dan diterima oleh Allah. Jangan jadi seperti tin kosong yang hanya berbunyi tetapi tiada isi di dalamnya.
  6. Makan Bersederhana
    • Allah suka pada hambaNYA yang bersederhana. Makanlah makanan yang sederhana. Boleh kita makan makanan yang mewah. Tapi jangan kerap. Biar kita merasa susah di dunia in shaa Allah senang di akhirat kelak. Bersyukur dengan apa yang kita ada sekarang. 
  7. Biasakan Qiamulaill
    • Set jam. Praktikkan diri untuk bangun malam. In shaa Allah Ramadhan kelak kita dapat bangun dan terbiasa dengan Qiam. 
  8. Baca Al-Quran
    • Basahi lidah kita dengan ayat-ayat cinta dari Allah SWT. Baca walau sepotong ayat. Pahala berganda. Kita cuba khatamkan bermula sebelum datangnya Ramadhan sehingga habis Ramadhan in shaa Allah.
  9. Zikir dan Sedekah
    • Berzikirlah tak kira dimana jua anda berada. Biar bibir kia dibasahi dengan zikrullah. Jangan lupa juga bersedekah. Moga segala amal kebaikan yang kita lakukan Allah terima dan redha. 




Alhamdulillah. Moga bermanfaat buat semua ^_^.. In Shaa Allah..

Sabar.. Ramadhan pasti datang.. :)

Innallaha maassobirin :)








1 comments:

Jalal boy berkata...

Assalamualaikum WBT dan Salam Sejahtera

Satu artikel yang menarik mengenai ramadhan. Jemput ke blog saya bagi membaca tentang Warning Up Hadapi Ramadhan Jalalboy

 

Template by Web Hosting Reviews

SEMUANYA MILIK MR.MRS DEBO@2014
Tiny Kaoani