La Tahzan (Jangan Bersedih) Part 1



Assalamualaikum Warrahmatullah



Ya zaljalaali wal-ikram
Ya Allah, Tuhan yang memiliki segala kebesaran dan kemuliaan.

Amitna 'alaa diinil Islam
Matikan kami dalam agama Islam




Sifat Semulajadi Manusia

Salam sejahtera, salam ukhuwah, salam kesejahteraan, memohon kepada Allah SWT agar saudara-saudari, di mana pun saudara berada, sentiasa dalam pemeliharaan Allah SWT. 

Saudara,
Dalam kita meniti kehidupan seharian, ada kalanya kita bersedih. Sedih adalah sifat manusia. Sedih adalah sifat semulajadi manusia yang dicipta Allah SWT. Mustahil ada manusia yang tidak bersedih. Sedih, suka, duka, bahagia, derita, adalah merupakan sunnatullah dalam kehidupan ini.

Bukankah Allah mencipta tiap sesuatu itu berpasang-pasangan? Sedih lawannya gembira, ataupun sedih pasangannya gembira. Derita pasangannya adalah suka, bahagia. Maka ada kalanya kita merasa sedih, dan itu adalah sifat semulajadi manusia.

Namun apa yang perlu ialah bagaimana kita mengatasi kesedihan. Bagaimana untuk tidak menjadikan sedih itu suatu perasaan yang boleh mengikat diri kita, membelenggu diri kita, sehingga kita menjadi hamba kepada perasaan, hingga manusia hilang pertembingan dan sebagainya.

Sedih tidak boleh membawa kita kepada kehancuran. Bagaimana kita menjadikan sedih untuk menghambakan diri kita kepada Allah SWT?


Nabi Mengajarkan Doa



"
Saudara sekalian
Suatu ketika seorang sahabat sedang bersedih. Lantas Rasulullah SAW bertemu dan bertanya kepadanya: "Wahai sahabat, mengapa kamu bersedih?"

Lantas sahabat tadi menjawab: " Ya Rasulullah, aku bersedih kerana beban kehidupan yang terlalu berat di atas pundakku."

"Apa dia?" kata Rasulullah.

"Hutang yang membelenggu diriku, dan kesedihan yang mengikat sanubariku."

Lantas baginda SAW bertanya: "Apakah kau ingin aku ajarkan satu doa, satu amalan, yang jika kau amalkan nescaya segala kesedihan, segala kedukaanmu, akan diangkat oleh Allah SWT, akan dipulihkan, akan diganti dengan kegembiraan dan kebahagiaan?"

"Balaa ya Rasulullah. Sebutlah, apakah doa, apakah amalan itu ya Rasulullah."

Lantas baginda mengajarkan sepotong doa. "Wahai sahabatku, jika kamu mengamalkan dia ini setiap pagi dan setiap petang, inshaAllah sebanyak manapun kedukaanmu, akan dilenyapkan oleh Allah SWT."

Apakah doa itu saudaraku sekalian? Baginda mengajarkan doa tersebut.

"Ya Allah, aku berlindung kepada-MU daripada sifat sedih dan berdukacita. Aku berlindung kepada-MU ya Allah, dari sifat lemah dan malas. Dan aku berlindung kepada-MU ya Allah,dari sifat penakut dan bakhil. Dan aku berlindung kepada-MU ya Allah, daripada beban hutang dan tekanan perasaan (oleh orang lain)."




To be continue.......... :)

Assalamualaikum...




0 comments:

 

Template by Web Hosting Reviews

SEMUANYA MILIK MR.MRS DEBO@2014
Tiny Kaoani