Rezeki Allah




Assalamualaikum Warrahmatullah

Astaghfirullah (3x)
Alhamdulillah. Allah bagi peluang untuk berkongsi ilmu pagi ni. Apa khabar iman ya sahabat? 

Sebelum tu, elok pagi-pagi ni baca ni:

اللَّهُمَّ مَا أَصْبَحَ بِي مِنْ نِعْمَةٍ أَوْ بِأَحَدٍ مِنْ خَلْقِكَ فَمِنْكَ وَحْدَكَ ، لا شَرِيكَ لَكَ ، فَلَكَ الْحَمْدُ ، وَلَكَ الشُّكْرُ
"Ya Allah, pada pagi-pagi ini, apa juga nikmat yang ada padaku atau mana-mana makhlukMu, semuanya dariMu. Tiada sekutu bagiMu. Milikmu segala pujian dan terima kasih kami" (Zikir al-Ma'surat. Riwayat Imam an-Nasai dari Abdullah bin Ghannam r.a.).





Alhamdulillah. Ni breakfast ana pagi ni. Rezeki Allah. Jom sarapan ^_^

Talking about rezeki Allah. Rezeki Allah ni luas. Terlalu luas. Tapi pernah atau tidak kita bersyukur atas rezeki yang Allah bagi kat kita?

Allah berfirman : 

وَمَا مِن دَابَّةٍ فِي الْأَرْضِ إِلَّا عَلَى اللَّهِ رِزْقُهَا

"......dan tiada satu pun makhluk bergerak di bumi melainkan dijamin Allah rezekinya" (Surah Hud, ayat 6).
See? Jaminan rezeki dari Allah SWT pada mahklukNya adalah jaminan yang pasti lagi benar bagi menunjukkan betapa Maha Kaya Allah yang memiliki segala sifat kebesaranNya. Subhanallah. 

Allah Maha Kaya dan Pemberi Rezeki. Allah akan jamin hidup manusia
dimuka bumi ini. Allah akan memberikan rezeki sesuai dengan kerjanya. Allah akan tambahkan rezeki, sekiranya pandai bersyukur. Allah sediakan semua keperluan manusia tanpa bayar satu sen pun. Ada sebuah ungkapan mengatakan "hidup adalah untuk makan ataukah makan adalah untuk hidup?"






Bip2 : Pepatah tu tidak benar. Tapi, pepatah tu sesuai untuk makhluk-makhluk Tuhan lainnya iaitu : "binatang". Mereka memang setiap hari mencari makan (rezeki), setelah selesai makan mereka bermain-main dan kemudian tidur, beranak, dan membesarkan.

Hidupnya sehari-harian adalah mencari makan untuk hidup. Tidak lebih daripada itu. Apakah manusia yang mempunyai akal sama dengan binatang?

Antara makna "Ilah" yang terkandung di dalam kalimah syahadah iaitu "la ilah haillallah". Dalam permasalahan rezeki, kalimah syahadah ini mengajar kita iktiqad "Tidak ada yang memberi rezeki melainkan Allah". Jika seseorang mengakui bahawa ada makhluk yang memberi selain Allah SWT bererti dia telah beriktikad dengan iktikad yang salah dan boleh membawa kepada syirik.

Soal rezeki terlalu panjang perbahasannya tetapi penutupnya pula adalah pendek lagi ringkas iaitu semuanya rezeki itu adalah datang dari Ar Razaq.

فَإِذَا مَسَّ الْإِنسَانَ ضُرٌّ دَعَانَا ثُمَّ إِذَا خَوَّلْنَاهُ نِعْمَةً مِّنَّا قَالَ إِنَّمَا أُوتِيتُهُ عَلَى عِلْمٍ بَلْ هِيَ فِتْنَةٌ وَلَكِنَّ أَكْثَرَهُمْ لَا يَعْلَمُونَ
Siapakah orangnya yang (mahu) memberikan pinjaman kepada Allah sebagai pinjaman yang baik (yang ikhlas) supaya Allah melipatgandakan balasannya dengan berganda-ganda banyaknya? Dan (ingatlah), Allah jualah Yang menyempit dan Yang meluaskan (pemberian rezeki) dan kepadaNyalah kamu semua dikembalikan.
(Surah Al-Baqarah 2: Ayat 245)




Aku Merindui Saat Itu




Assalamualaikum Warrahmatullah




Aku merindui saat itu 
saat hati suci mengingatinya
saat diri kurang dilumuri dosa-dosa 
saat lisan petah mengungkapkannya
saat bahu tegar menggalasnya 

Aku merindui saat itu 
meniti jalan halus menyusuri redhaNya
terumbang-ambing dek pukulan ombak dunia
kaca di mata menjadi dilema 
antara suka mahupun duka 

Aku merindui saat itu
berperang dengan realiti dan musuh nyata 
acapkali mengimbas pesan ibunda 
lantas bermonolog sendirian mengurai sengketa
demi ummah dan agama yang tercinta 

Aku merindui saat itu
jatuh dan bangun kenangan dicipta 
keluarga dan teman seiring setia 
meskipun diulit ujian bertimpa 
bumi itu menjadi saksi perjuangan kita 

Aku merindui saat itu
mencicah kemanisan yang dibina 
menuntut ihsan dikembalikan semula 
menimbang antara dosa dan pahala 
mendamba bulan untuk jatuh ke riba 

Aku merindui saat itu 
patuh dan taat pada Sang Pencipta
duduk akur mengalunkan kalamNya
bertemankan langit, kayu dan pelita 
ke sana ke mari tunduk menyembah Yang Esa 

Aku merindui saat itu
apakah kau mengerti maksud di sebalik kata
apakah kau memahami cuka di dada
apakah kau menduga adanya cinta 
apakah kau mengetahui tika ini luruhnya air mata... 

Maafkan aku Ya Allah 
hambamu ini berlumuran dosa 
menghitung hari nyawa disita
hanya Kau memahami isi hati hamba
dan orang-orang yang merindui saat itu jua..




c/p :  hambaAllah

Ibadah Corner




Assalamualaikum Warrahmatullah





Jika di dalam kelas ada sudut bacaan, apa kata kita wujudkan juga satu sudut khas di dalam bilik kita. Bukan sudut bacaan, tetapi sudut ibadah. Apa yang ada di sudut ubadah itu?


1.  Sediakan satu tempat khas yang tinggi untuk meletakkan al-Quran.

2.  Sediakan sebuah kotak khas yang menempatkan buku kecil zikir seperti al-Ma'thurat atau al-Manzil, tasbih, kopiah dan sebagainya. Ini bagi memudahkan mencari dan mencapai kesemua item dan mencapai kesemua item tersebut pada bila-bila masa sahaja diperlukan.

3.  Bagi remaja perempuan, gantung telekung solat dengan kemas.

4.  Sediakan satu senarai semak harian, mingguan dan bulanan berkenaan aktiviti ibadah yang ingin dilakukan. Tandakan ( / ) bagi aktiviti yang telah berjaya dilaksanakan.

5.  Di sudut ibadah ini juga, tampalkan kata-kata hukama yang boleh memotivasikan diri ke arah keseronokkan beribadah.



See? Senangkan? Jom sama-sama amalkan. 

# Mutiara tidak pernah dimuntahkan timbul oleh lautan. Bahkan kita yang perlu menyelami dasar lautan, mengutip tiram dan mencari mutiaranya. Samalah juga dengan mutiara ilmu, perlu dicari ilmu yang bermanfaat dengan sungguh-sungguh.




Hati Seorang Muslimah



Assalamualaikum Warrahmatullah





HATI Seorang Muslimah,
Penuh Dengan Macam2 Perasaan...

HATI Seorang Muslimah,
Mudah Tersentuh,
Mudah Terguris,
Mudah Terluka...

HATI Seorang Muslimah,
Kekadang Bahagia,
Kekadang Berduka...

HATI Seorang Muslimah,
Sangat Lembut Bak Sutera...

Namun,
HATI Seorang Muslimah,
Kekadang Memiliki Kekuatan Yang Sangat Hebat...


ITULAH HATI SEORANG MUSLIMAH... 


Sumber : AFEERAH AYOB


Penghijrahan




Assalamualaikum Warrahmatullah





Penghijrahan...
Suatu perjalanan yang amat sukar...
Suatu perjalanan yang amat sulit...
Pahitnya perjalanan suatu penghijrahan...
Ujian yang mengalir bagaikan tiada penghujungnya...

Penghijrahan...
Pahitnya sementara manisnya selamanya...
Kuatnya muslim muslimah mendaki...
Mencari cinta sejati dari Kekasih...
Biarpun halangan melintang...
RedhaNYA pasti akan dikecapi..

Karya : Adawiyah Batrisyia Aron 

# Teruskan perjuangan kepada sang penghijrah. Perjalanan yang amat pahit kerana syurga Allah itu manis. Jihad Fisabilillah! Allahuakbar! :)


Jom Kita Mengundi!




Assalamualaikum Warrahmatullah






Jom kita Mengundi! Jom kita Mengundi!

Hari mengundi telah pun tiba. So, selamat mengundi warga Malaysia. Walaupun diri sendiri ni masih lagi under age. Just want to remind to all.

“Barangsiapa yang melihat pada pemimpinnya suatu perkara yang tidak disukainya, maka hendaklah dia bersabar. Karena sesungguhnya siapa yang memisahkan diri dari jama’ah sejengkal, lalu dia mati, maka matinya mati jahiliyah. “ (HR.Muslim)

Semoga kita semua sentiasa berada keadaan tenang, tiada permusuhan dan tanamkan niai kasih sayang bersama. Pilihlah pilihan yang tepat. Jaga tutur kata. Jaga peribadi kita. Ingat kasih sayang itu penting. Jangan putuskan hubungan silaturahim dgn kebencian, kerana kebencian itu api syaitan. InsyaAllah semuanya akan berjalan dengan aman. Senyum selalu.. Senyum itu sedekah.

p/s : Mulakan dengan bismillah dan diakhiri dengan Alhamdulillah. God bless :)




Operation? Ya! Operation. Errr ?




Assalamualaikum Warrahmatullah



Gambar tiada kena mengena (diambil dari google)



Silent in long terms right? Huhu. Sorry bout that. Just a little bit busy with my life. Ok. Talk about this post. Title. Why operate? Who? Ya. Semua orang tau operate ni bedah. Kahkahkah! Ok3. 

29 April 2013 -  This date was my scary moment. This date remind me that something that I can't never forget. The day that I have to operate my teeth. Err. Actually not my teeth. But my gum. Ya. I thought it was not so serious. But when my family and I go to specialist dental and check it. Wooo! Speechless! 

The doctor said before they start the operation, they afraid that the risk will happen. But, after the operation. Alhamdulillah. It was nothing happen. Err. Can't stop think about it. So scary! Haha. All that happens is certainly no wisdom. Allah has destined everything. I'm thankful for Allah simplify operation for the day.

Ok. When the surgery time was running on that day, I always read Kursi and Al-Fatihah. Pray so everything can be done as well. And alhamdulillah. Allah had saved me :')

I can't imagined what will happen to me if I failed in the operation on that day. Allah still loves me :') On the same time, Boyot also worried about me. Many times he called me. But I can't answer. He text me told that he was so worried bout me. As he knew that there is something happen on me on that day. 

After the operate, he always wanted to be on my side even we're apart. He called me every minutes. Even he called me until midnight so he fell asleep. Pity him. Err, I felt so guilt to him. I often troubled him. 

Hmm. That's all for this time. Just want to share about my history day to you all. Ngeh3. InshaAllah, next time I'll update my blog again. 

# Dear Boyot, I am so sorry for troubled you everyday. But, it's ok. That's makes me feel very loves you. Thanks to Allah for giving you in my life. <3


SPM !!!



Assalamualaikum Warrahmatullah









Holla everyone. So sorry readers because nowadays I'm rarely update my blog. Busy? Nope. Lazy. Hoho. Feel so stress now. But it is common to students. Right? Stress because of study, training, curriculum activities and many more that held at school. Ok wait. I know you all wonder why now I update my blog using in different language. Isn't? Hehe. I just want to practise my English to be better. InshaAllah

So, SPM is around the corner. Now, I'm trying to focus with my study. I take 10 subjects in SPM. Bahasa Melayu, English, Pend. Islam, Sejarah, ICT, Biology, Chemistry, Physics, Add Math and Math. Yeap. I am science student but my behavior is still childish. Haha. 

My target for my SPM is 7A's InshaAllah. I know I can. If there is some student pass their SPM and get straight A's why not me? They are also a normal people like me. The have one brain. Same goes like me. But why they can got straight A's? Of course they study and struggle to be excelent in exams.

So, for all batch 96 this year, 2013. Wish you all goodluck and all the best in your exams. Don't forget Allah. Do you 5 times pray. Never leave it. Remember, take care our relationship with Allah also to others. :)



Mula Dengan Wudhuk




Assalamualaikum Warrahmatullah





Berwuduk sebelum melakukan sebarang perbuatan ialah sunnah. yang wajib hanya ketika solat dan tawaf. namun sunnah ini tidaklah begitu popular dalam kalangan masyarakat kini, tetapi hakikatnya ia sangat baik untuk rohani dan jasmani kita.

Rasulullah s.a.w bersabda yang bermaksud: "Sesiapa yang berwuduk dengan sempurna, keluarlah dosa-dosanya dari seluruh tubuhnya bahkan dari bawah kuku-kukunya." (Riwayat Muslim)

Di sini dapat kita lihat hikmah berwuduk dari segi rohani. Jika kita berwuduk dengan sempurna, Allah swt menghapuskan dosa-dosa kecil. Begitu juga dengan sunnah ini, jika kita berwuduk dengan sempurna sebelum melakukan apa-apa pekerjaan atau aktiviti, kita sebenarnya diberi pengampunan oleh Allah dan sentiasa berada dalam rahmat-Nya juga.

Dari segi jasmani pula, apabila kita berwuduk, kita akan berasa segar seolah-olah baru sahaja mandi. Ini kerana wuduk mengaktifkan kekuatan tubuh badan dan dalaman kita kerana semua titik-titik kekuatan tubuh badan berada pada anggota wuduk.

Rasulullah saw juga menggalakkan kita mengambil wuduk sebelum tidur seperti sabdanya ini, maksudnya: "Sesiapa yang tidur pada waktu malam dalam keadaan sudi (berwuduk), malaikat akan tetap mengikuti, lalu ketika ia bangun nescaya malaikat itu akan mengucapkan: "Ya Allah ampunilah hambamu si polan kerana ia tidur pada malam hari dalam keadaan selalu suci." (Riwayat al-Tabarani)

Pakar-pakar kesihatan juga secara tidak langsung telah membenarkan galakan Baginda agar berwuduk dengan anjuran supaya membasuh bahagian-bahagian tubuh yang penting seperti tangan, kaki, mata dan mulut sebelum tidur ternyata merelakskan tubuh badan serta memberi tidur yang berkualiti

Wuduk sebelum solat itu wajib. Namun ia juga boleh dipraktikkan sebelum belajar, pergi ke sekolah, membaca buku, sebelum tidur dan sebagainya. Wallahu'alam.

SELAMAT BERAMAL :) 

ALLAHUAKBAR!



Sumber: Majalah Gen-Q (keluaran Februari 2013)

Selamat Kembali Ke Sekolah, Wahai Pelajar



Assalamualaikum Warrahmatullah







Alhamdulillah. 2013 kini kembali. Sesi persekolahan sudah pun bermula. Sekolah Eisya start sekolah 2 Januari 2013. Permulaan yang baik bagi Eisya. Segalanya berjalan dengan lancar. Alhamdulillah. Korang? Selamat datang :)

Apa tujuan kita ke sekolah? Dating? Cari awek? Lepak? Tidur? Aik? Macam tu ke? Tetttt!! Ape la. Kita ke sekolah untuk menuntut ilmu Allah. Pacakkan niat dalam hati. Kita ke sekolah kerana Allah. Kejar ilmu Allah walau sampai menara gading. Ingat, ilmu Allah itu luas.

Ok. Nak share something about Eisya la. Haaaa ~ Hehe. So, dalam Facebook ramai friends chat Eisya tanya Eisya ni dari Madrasah or Pondok or Sekolah Agama (SMA). Wahai sahabat2 Eisya yang Allah sayang, Eisya hanya pelajar biasa dari SMK je. Tak ambil subjek Bahasa Arab. Dah tau kan? Hehe. Eisya kat sekolah bertudung labuh. Korang tau kan, bertudung labuh tak kan dapat lari dari kutukan dan sindiran dari pelajar2 lain. Haaaa~


"Pergh, labuhnya tudung,macam khemah! Rimas!"
"Eww,besar gedabak baju dia, tak up-to-date langsung!"
"Mesti kaki dia buruk kan, sebab tu dia tutup.."


Selalu dengar ayat2 macam tu keluar dari pelajar2 lain. Dah la Eisya ni pakai tudung labuh hitam. Pengawas kan. Alah~ pedulikan la semua tu. Apa yang harus kita lakukan kalau menghadapi situasi macam ni? Sonang ajo la. TULI kan telinga dari mendengar cacian mereka. BUTA kan mata dari melihat jelingan sinis mereka. Dan, BUKALAH hati serta Yakinlah Allah tetap ada sebagai penghibur Duka. Kan? Senang aje.

Lagi satu, selalu tak korang hadapi perkara ni. Bila sedang berjalan melintas kelas. Sekumpulan pelajar lelaki ganggu korang. Macam mengorat la. Secara jujur. Eisya selalu. Alah, dorang boring tu. Haha. Wat bodoh je la. Jangan layan. Kalau korang layan, makin jadi la dorang kacau.

Paling best bila, tengok pelajar baru Tingkata 1. Comel2 belako. Kecik2 je. First day sekolah, pertama kali perhimpunan. Datang salah seorang pelajar perempuan Tingkatan 1, soalan pertama diajukan. "Awak tingkata berapa? Tingkatan 1 juga ke?" Terasa kecik pulak Eisya ni. Haha. Tapi, Eisya suka dia sebab peramah dan berani bertanya.

So, macam2 situasi dan perkara berlaku pada kita kat sekolah kan. Memang ramai yang merungut tak suka sekolah. Tapi, one day nanti bila dah tak bersekolah lagi, korang akan rindu saat2 persekolahan. Bagi yang masih digelar pelajar, belajar kerana Allah. Ibu ayah penat lelah mencari duit untuk menyara anak2 untuk bersekolah. Hargai apa yang mereka korbankan pada kita.

# Selamat bersekolah :)
 

Template by Web Hosting Reviews

SEMUANYA MILIK MR.MRS DEBO@2014
Tiny Kaoani