Taat Dalam Maksiat




Kita boleh tengok zaman sekarang. Tidak jauh bezanya dengan zaman Jahiliah kan? Sedih bila tengok ramai remaja-remaja sekarang terperangkap dalam alam maksiat. Subhanallah!

Nak cakap dia orang ni kurang ajaran agama atau terlalu terdedah dengan perkara-perkara tak baik. Tak tau la jugak. Best ke maksiat?

Sekarang ni kan, ramai yang lebih memilih jalan maksiat. Sanggup bunuh diri kerana 'girlfriend'@'boyfriend'. Sanggup habiskan duit semata-mata nak 'membeli' wanita di pusat hiburan. Macam-macam lagi.

Ramai yang buta kerana cinta yang bukan kepada Allah. 

Firman Allah :

"Katakanlah (wahai Muhammad) kepada orang lelaki yang beriman, hendaklah mereka menahan (sebahagian) daripada pandangan mereka dan memelihara kemaluan mereka; yang demikian itu adalah lebih suci bagi mereka sesungguhnya Allah Maha Mengetahui apa yang mereka perbuat."
(An-Nur: 30)
Ayat ini menegaskan bahawa orang-orang lelaki yang beriman wajib menahan pandangan mata mereka daripada memandang kepada wanita yang bukan mahram. Zina mata membawa kepada zina hati, yang mana membawa pula kepada zina anggota dan ini akan menyebabkan kemurkaan dan laknat Allah. Walau bagaimanapun, pandangan yang tidak disengajakan adalah dimaafkan tetapi tidak boleh diulangi. Manakala pandangan kerana suatu hajat atau darurat dari segi syariat adalah diharuskan, seperti untuk meminang atau mengubati. Maksiat jugak tu.

Firman Allah:

"Dan katakanlah (wahai Muhammad) kepada perempuan-perempuan yang beriman, hendaklah mereka menahan (sebahagian) daripada pandangan mereka (daripada memandang lelaki yang ajnabi) dan memelihara kemaluan mereka, dan janganlah mereka menampakkan perhiasan mereka, kecuali yang (biasa) nampak daripadanya.Dan hendaklah mereka menutup kain tudung (khumur) ke dada mereka, dan janganlah menampakkan perhiasan mereka kecuali kepada suami mereka, atau ayah mereka atau ayah suami mereka atau putera-putera mereka atau putera-putera suami mereka atau saudara-saudara mereka atau putera-putera saudara lelaki mereka, atau putera-putera saudara perempuan mereka, atau wanita-wanita Islam, atau hamba abdi yang mereka miliki atau pelayan-pelayan lelaki yang tidak mempunyai keinginan (terhadap perempuan) atau anak-anak yang belum mengerti aurat perempuan. Dan janganlah mereka memukulkan kaki mereka agar diketahui perhiasan yang mereka sembunyikan. Dan bertaubatlah kamu sekalian kepada Allah, hai orang-orang yang beriman, supaya kamu mencapai falah, yakni mendapat keuntungan, kemenangan atau kebahgiaan yang hakiki."
(An-Nur: 31)
Renung-renungkanlah......
Pesanan bulan ramadhan ni:
Bila syaitan  telah dikurung, 
Tetapi nafsu yang ada dalam diri masih menguasai,
Nafsu yang jahat adalah kawan syaitan,
Nafsu yang baik adalah diri sendiri,
Kawal lah nafsu anda walaupun syaitan tak ada untuk menghasut..
Kerana nafsu juga boleh mempengaruhi diri kita agar terus melakukan perkara yang tidak baik.. ^v^

So kawal okey... peace.. ^v^

(。◕‿◕。)
JAUHI MAKSIAT ^_^ 

3 comments:

ain soofiyah berkata...

Nice.. Betul, zaman skarang mcm dh kmbali e zaman jahiliyyah.=D

ismi nurash berkata...

betul..kembali spt zaman jahiliyah..

Adawiyah Batrisyia berkata...

malah lebih teruk dari zaman jahiliyyah . huhu . sedih tengok keadaan macam ni

 

Template by Web Hosting Reviews

SEMUANYA MILIK MR.MRS DEBO@2014
Tiny Kaoani