Bermulanya hamba Allah ini berubah


Assalamu'alaikum Warrahmatullah 
Bismillahirrohmannirrohim






Ketika itu aku berumur 14 tahun . Aku mula berubah bermula dari satu mimpi yang memang membuatkan aku ketakuta . Subhanallah ! Walaupun mimpi itu ada yang kata hanya biasa-biasa . Tapi bagi aku itulah mimpi terburuk yang pernah aku alami .

Pada suatu malam , sejujurnya , pada malam tu aku bertengkar dengan ibu . Hanya kerana aku malas masak . Ibu dengan lemah lembut menyuruh aku memasak tapi jawapan aku kat ibu buat hati ibu terguris . Sungguh ! Pada waktu itu aku langsung tak memikirkan hati ibu . Jahatkan aku . .

Waktu sudah menuju tepat pada pukul 3 pagi . Masuk tidur selepas menghabiskan masa 'online' mukabuku . Sembang kosong dengan kawan-kawan sambil 'webcam' bersama . Tidur pun tidak mengamalkan membaca doa sebelum tidur , berzikir dan membaca surah-surah . Astaghfirullahal'azim !

Dalam suasana gelap , mencari kelibat orang lain , meraba-raba mencari adik , ibu dan ayah . Pabila terjumpa satu pintu , dipenuhi asap yang tebal . Dengan berani hati aku buka . Subhanallah ! Tidak dapat digambarkan suasana itu . Seram , takut , sedih , macam-macam perasaan yang muncul .

Aku terus menutup pintu itu , dengan sekelip mata pintu itu hilang . Dan ! Lain pula yang muncul di hadapan aku . Satu keranda ditutupi dengan sejadah . Dengan penuh hairan dan memberanikan diri untuk membuka keranda tersebut . Ya Allah ! Rasa bagaikan tidak percaya ! Yang berkain kafan itu ialah IBUKU ! Menangis cuba menggerakkan ibuku . Tapi hanya airmata yang ada pada wajah ibu ku . Ibu yang dalam keadaan tidur dengan tenang sambil mengeluarkan airmata .



Sungguh aku tidak percaya itu ialah ibuku ! Terbangun dari tidur , dalam keadaan wajah yang basah dengan peluh dan air mata berlari mendapatkan ibu di bilik sebelah . Tidak menghiraukan ibu sedang tidur . Dengan segera mengambil tangan ibu terus mencium . Subhanallah ! Derhakanya aku . .

Sejak dari itu , aku mula ingin berubah . Aku ingin menjadi seorang anak yang solehah insyaAllah . Ingin menebus segala kesilapan yang dahulu . Alhamdulillah , sekarang ada kemajuan . Allah telah menyedarkan aku . InsyaAllah aku akan kekal terus begini .

p/s : Saya sengaja buat post ini hanya sekadar untuk berkongsi . Mungkin dapat dijadikan sebagai pengajaran InsyaAllah . INGAT ! Syurga dibawah telapak kaki ibu . . Jangan sesekali derhaka pada ibu .

Bersama Muhasabah Iman , InsyaAllah 



0 comments:

 

Template by Web Hosting Reviews

SEMUANYA MILIK MR.MRS DEBO@2014
Tiny Kaoani