Sayyyaaannggg Awakk, Adik



Assalamualaikum Warrahmatullah

Alhamdulillah. Dah ucap alhamdulillah? Tak susah nak ucap. Tak tergigit pun lidah nak zikir Alhamdulillah. Salam Sayyidul Ayyam buat semua pembaca blog Eisya ni. Eisya doakan semuanya sihat in shaa Allah. Cuti akhir tahun nak berakhir. So, yang bergelar pelajar dah sedia untuk bersekolah? Get ready your mind set.

Ok. Sebelum tu, Eisya bersyukur sangat-sangat pada Allah SWT yang dah mempertemukan Eisya dengan seorang hamba Allah ni. Indahnya Ukhuwah Lillahita'ala. Walaupun tak pernah bersua muka. Tapi, aturan Allah indah sekali. Bertemu di mukabuku.

NUR SHAFIYYAH NAUFAL. Subhanallah. Nama yang indah. Nur bermaksud Cahaya. Shafiyyah bermaksud Kawan Tulus Ikhlas. Allahuakbar. She is my best friend ever. Walaupun dia muda setahun dari Eisya. Eisya anggap dia macam adik Eisya sendiri. 

Kenal pun tak lama. Tapi, In shaa Allah. Ukhuwah ini akan terus kekal hingga Jannah kerana-NYA. 

# Dik, ni pesanan dari akak. Jaga solat, jaga hati, jaga iman. Jangan lupakan akak ye. Syukran sebab sudi jadi kawan @ adik akak selama ni. Akak rasa bersyukur sebab kita ditemukan walaupun dalam facebook. Ukhwah itu indah, ukhwah itu kasih sayang. Ukhwah itu dakwah. Islam juga menyuruh kita menghubungkan silaturrahim. Akak sayang adik fillah. In shaa Allah kalau ada jodoh, kita jumpa. Kalau tak di dunia Allah, In shaa Allah di Syurga Nya :) 







| Allah <3 Allah <3 Allah |

Segalanya Yang Berlaku Ada Hikmahnya




Assalamualaikum Warrahmatullah



Setiap manusia tidak lari dari ditimpa masalah kan? Kalau tak ada masalah tu tak normal la. Hehe. Gurau la. Allah mesti turunkan ujian buat hambaNya sebab nak uji tahap keimanan kita. Haa ~ Tambah-tambah lagi, Allah rindu nak dengar rintihan kita meminta pertolongan untuk permudahkan segala ujian. Subhanallah! Sweet sangat Allah kan ^_^

Semua masalah yang kita hadapi ada hikmahnya. Macam-macam hikmah yang kita dapat. Sentiasalah fikir positif dalam sesuatu perkara. Haa~ Eisya nak kongsikan satu cerita ni. Ni pengalaman yang Eisya sendiri hadapi. Tapi, mesti korang pernah hadapi situasi yang sama kan? Macam ni..

Sebelum akhirnya sesi persekolahan, Eisya dapat satu nombor yang tidak dikenali. Sering 'misscall' Eisya. Hampir setiap hari. Eisya buat-buat tak tau je. Ye la, Eisya bukannya suka nak layan nombor sebarang. Bila tiba satu hari tu kan, Eisya dah 'fed up' dengan nombor tu, Eisya jawab la. Dia tanya, ni betul Eisya ke? Macam dia kenal kat Eisya ni. So, Eisya try la siasat siapa dia.

Rupa-rupanya, dia kawan baik abang Eisya. So, lama-lama Eisya kenal dia, hati Eisya pun terpaut la kat si dia ni kan. Then, satu hari tu. Eisya terus terfikir. "Apa yang aku buat nih. Kenapa mudah cair dengan ayat-ayat lelaki? Bangun!! Jangan mudah terpedaya" Lepas tu, Eisya terus cari alasan nak pergi jauh dari hidup dia.

Eisya fikir pada sisi positif. Eisya fikir, Allah hantarkan si dia ni pasti nak uji tahap keimanan aku. Allah nak uji sejauh mana cinta aku pada Allah. So, Eisya tinggalkan dia. Alhamdulillah sekarang Eisya lega. Haa ~ 

Amacam. Ada hikmah disebalik yang berlaku. Cerita ni bukan tujuan Eisya nak menunjuk-nunjuk. Tapi nak kongsi kat korang. Jangan terus lalai dan terus berputus asa kalau ada masalah. Segalanya ada jalan penyelesaian dan ada hikmahnya. Cuma kita je yang tak perasan. Ingat! Kalau ada dugaan yang datang. Jangan pernah salahkan Allah! 

Solat Istikharah adalah jalan terbaik untuk jawapan pada yang tak pasti. In Shaa Allah. Jangan lupa mengadulah pada Allah kalau dah tak mampu. In Shaa Allah, Allah pasti akan bantu korang. Percayalah! :)






| Allah <3 Allah <3 Allah |


Bermula di Fb??




Assalamualaikum Warrahmatullah 


Long time tak jenguk blog. Alhamdulillah ada masa untuk blog. Nak share satu cerita islamik nih. Nak tau ? Jom baca !

Mesti baca ! ^^

Bermula di Fb??
Cinta Kerana Allah berlandaskan Syariat ♥

Lelaki : assalamualaikum , enti da berpunya ? Ana nk taaruf bkn saja2 .
Wanita : wa'alaikumussalam , dah, Allah kekasihku , tapi belum lg dgn hamba Allah .
Lelaki : owh , Allah . Ana ada sesuatu nak bgthu . Ana ta'aruf bkn saja2 dgn seorg insan bnama wanita . Ku harapkan Allah meredhai hajat ku ini tanpa membelakangkan cinta Allah & cinta Rasulullah .
Wanita : Allah Allah Allah , baiklah .
Lelaki : sungguh . Ana mencintai enti kerana Allah . Perkra ana ckp bkn main2 ttpi sbuah janji . Insya-Allah , ada rezeki ana akn mlamar enti . Ana nk no walid , blh ? 
Wanita : andai itu takdirnya , ku serahkan pd Illahi . Baiklah , no walid 019-3747.... 
Lelaki : syukran , ana tak nak kita bhubung , ckuplah dgn prtautan hti krana Illahi . Slgi kta mnjaga hbgn dgn Allah , Allah akn jga hbgn ni . Jga dri , hti , akhlak . Assalamualaikum .
Wanita : insya-Allah , raihkan cinta Allah , cintailah Dia melebihi segalanya , saban hari pada wkt ditepati dgn izin Illahi , Dia pasti akn satukan kelak nanti . Jaga diri , hati , iman , akhlak dan solat , jaga ikhtilat Wa'alaikumussalam.

# ( malam tu lelaki tsbt buat solat hajat )Keesokannya , Lelaki tu pun kol walid menyatakan hasratnya ~

Lelaki : assalamualaikum , pkck ni ayah kpd Nur Masyitah Munawwarah ye ?
Walid : wa'alaikumussalam , aah ni sapa ?
Lelaki : nama sy muhd.Muhaimin Mutaqeen pkck . Sy ada bnda nk bncg skt , blh x ambk msa pkck skt ?
Walid : boleh2 , silakn , apa yg muhaimin nk bncgkn ?
Lelaki : saya .. Saya .. Saya sbnaya cintakan masyitah kerana Allah , lau blh sy nk jdkn dia isteri sy . 
Walid : owh , bgusla niat kmu dan kmu btrus trang dgn pkck dri mlakukn mksiat . Baiklah , bwa kluarga kmu dtg andai sudah b'sdia .

# muhaimin bhubung dgn walid masyitah , manakala masyitah bhubung dgn umi muhaimin ~ 
> beberapa bulan kmudian Muhaimin dtg ke rumah masyitah utk melamar dan meminang ~

Walid : alhamdulillah selesai majlis pertunangan ini , sebulan lagi majlis perkahwinan pula . Walid nak pesan , perbanyakkan bermunajat padaNYA . DIA akan jga hubugn ni slgi kmu mnjaga hbgn dgn Allah . Walid tak mnta , kmu bmbng masyitah kelilng dunia tp, bmbnglah anak walid smpai ke syurga Allah ^^ insya-Allah , raihkan cinta Illahi utk dptkn cinta yg suci . Agama menjamin sgalaye ;) cintailah dia kerana agama ,sulamilah dgn cinta yg suci , agr kmu drahmati dan dredhai .
Pemuda : insya-Allah walid . Syukran walid .

# dalam sebulan mempesiapkan pkahwinan dgn mgunakn org tgah (kluarga ) utk bhubung . Dalam diam mereka juga mmpesiapkan jiwa dgn stiap hari bgn qiamu lail dan pbykn amalan pd Allah serta pbaiki dri lbh bek .

# hari perkahwinan Selesai saja , mjls akad nkah , muhaimin dan masyitah sujd syukur . Bmula la detik cinta .

Muhaimin : sayang , trme ksh trme abg seadanya . (ktika masyitah mencium tgnye)
Masyitah : sme2 bang , trme ksh juga mnrma syg .
Muhaimin : sayang , abg nk ckp ni , I Love you until jannah sygku bidadariku . ( bisik di tlinga masyitah smbl memegang erat tgn masyitah )
Masyitah : i love u too bang until jannah , suamiku tsyg .

P/s : Bukan nak suruh tengok ayat dgunakan tp ambil cara syariat dan bawalah cinta MAHAL ke jalan diredhai Illahi ♥ 
RAIHKAN CINTA ILLAHI UTK DAPATKAN CINTA YANG SUCI ^^ 
Indah cinta kerana ALLAH berlandaskan syariat ♥

> Andai kau catatkan dia untukku maka satukan hatiku dan hatinya , andai dia bukan milikku maka damaikanlah hatiku <

|Allah ♥ Allah ♥ Allah | 



Sanah Helwah, Ummi



Assalamualaikum Warrahmahmatullah

Bismillahirrohmaaniirrohhim

Alhamdulillah, alhamdulillah. Hari ini 4 November 2012 genap 45 tahun umur Ummi tersayang. Alhamdulillah. Moga Allah panjangkan umur Ummi.

Sedihnya. Hari ini tak dapat nak sambut hari jadi beliau. Ummi out station pulak. Tapi, tak apa. Guna telefon je. Ummi, seorang wanita yang tabah menghadapi pelbagai dugaan dalam hidup. Seorang yang baik, peramah, lembut, pendengar yang setia kepada suami dan anak-anak. Eisya beruntung, dianugerahkan seorang Ummi yang terbaik. 

Ummi, terima kasih atas jagaan Ummi. Eisya sayang Ummi. Ya Allah, terima kasih atas anugerah yang tidak ternilai yang Engkau berikan padaku. :')




# SANAH HELWAH UMMI <3


Allah Rindu , Allah Sayang



Assalamualaikum Warrahmatullah




Alhamdulillah Alhamdulillah. Eisya sakit selama dua minggu berturut-turut. Belum sembuh lagi sekarang ni. Suhu masih tinggi. Inilah ujian Allah yang harus Eisya tempuh dengan sabar. InsyaAllah Allah gugurkan dosa-dosa kecil Eisya selama Eisya diberi kesakitan ni.

Jangan pernah merungut bila sakit datang pada kita. Allah yang bagi sakit, Allah juga yang beri kesembuhan pada hambaNYA. Indahnya. Walaupun sakit, ibadah kepada Allah jangan pernah tak buat. Allah nak tengok banyak mana kita sabar menempuh ujian yang Allah bagi pada kita.

Sentiasa berdoa pada Allah. Doa itukan penghubung kita dengan Allah. Subhanallah! Tau tak, Allah rindu kat kita. Allah rindu dengar rintihan kita. Sebab tu Allah bagi kita sakit supaya kita terus menerus berdoa untuk kesembuhan kita. 

Kita pernah dengar, Rasulullah SAW sendiri pun pernah meminta pada Allah untuk sakit. (Tegur kalau salah) Sayangnya Allah pada hambaNYA. Tapi, Eisya sedih sangat bila tengok umat sekarang, bila sakit, ada yang salahkan Allah ada yang salahkan diri sendiri. 

Bersyukurlah. Alhamdulillah Alhamdulillah Alhamdulillah. Semoga sakit yang Eisya alami sekarang dapat meningkatkan lagi iman Eisya dan kesabaran Eisya. InsyaAllah. Doakan kesihatan Eisya ya Sahabiah ^_^ Jadikan ia sebagai pengajaran dalam kehidupan untuk menjaga kesihatan kita dengan baik. Wallahu'alam. 


# Sakit itu hanya Ujian. Ujian itu penghapus dosa :)


Dugaan Allah Mengajar Erti Kehidupan



Assalamu'alaikum Warrahmatullah


Allah berfirman bermaksud: “Patutkah manusia menyangka bahawa mereka akan dibiarkan dengan hanya berkata: Kami beriman, sedang mereka tidak diuji dengan sesuatu cubaan?
Dan demi sesungguhnya! Kami menguji orang terdahulu daripada mereka, maka dengan ujian demikian, nyata apa diketahui Allah mengenai orang yang sebenarnya beriman, dan nyata pula apa diketahuiNya mengenai orang yang berdosa.” (Surah Al-Ankabut, ayat 2-3)
Dugaan dalam kehidupan adalah satu perkara yang semua orang tidak mampu terima dengan hati yang tulus sebagai seorang hamba sebagai satu ujian dari Allah.
Dugaan kecil mahupun besar semuanya adalah takdir dari Allah kepada manusia pilihannya untuk memberitahu dan mengingati kita tentang kebesarannya.
Kita tidak akan tahu akan maksud yang terselindung disebalik semua dugaan yang ditimpa secara langsung mahupun melalui perantaraan manusia.
Kerana ceteknya ilmu dan jahilnya kita.....



ALLAHUAKBAR! 

Akhir-akhir ni Allah dah menurunkan dugaan pada hamba-hambanya. Allah dah menunjukkan kekuasaan-NYA. Banyak yang belaku pada diri yang sentiasa dilimpahi dengan dugaan Allah. 

14 September 2012
Berlakunya peristiwa HISTERIA besaran di salah sebuah sekolah di Sarawak. SUBHANALLAH! Hanya Allah yang tahu kecohnya sekolah tersebut. Ramai yang berteriak sana-sini bagai berada dalam "Fun Fair".
Alhamdulillah sekarang keadaan sudah reda. Kejadian ini boleh dijadikan pengajaran buat hamba Allah yang hina ini. 
Kuatkan semangat walau dimana berada. JANGAN LEMAH SEMANGAT. Paling utama adalah SOLAT. Solat lah benteng dalam hidup kita. Solat adalah tiang agama. Aurat harus dijaga dengan sempurna. 
Fikirkanlah, perkara duniawi terlalu senang kita patuhi dan lakukan tetapi perkara akhirat begitu sukar dan berat hendak lakukan.

Allah berfirman bermaksud: Kami menguji kamu dengan kesusahan dan kesenangan sebagai cubaan; dan kepada Kamilah kamu semua akan dikembalikan.(Surah al-Anbiya, ayat 35)
Sekiranya kita boleh bersabar dan redha, maka itulah ganjaran pahala untuk kita. Sebaliknya kalau kita tidak boleh bersabar dan tidak redha, malah merungut-rungut, mengeluh dan memberontak, hanya akan menambahkan lagi dosa kita
Sekiranya kita telah dihukum di dunia lagi, kita patut bersyukur kerana apabila kembali ke akhirat, kita telah bersih daripada dosa.
Adakalanya, kita ditimpakan kesempitan hidup. Sengaja Allah takdirkan demikian kerana Allah sayang pada kita. Allah hendak melatih kita menjadi orang yang bersabar dan redha dengan takdirnya.
Mungkin kita akan sombong dan bakhil kalau dikurniakan harta melimpah ruah, maka Allah didik kita dengan kemiskinan.
Begitulah Allah Yang Maha Pengasih kepada hamba-hambanya
Dan ingatlah, andaikata kita diduga, kita masih wajib bersyukur kerana masih ada 1001 jenis nikmat lain yang Allah kurniakan kepada kita! Jadi mengapa mesti merungut ketika ditimpa dugaan?
Demikianlah, mereka yang tinggi nilai taqwa dan keimananya, tidak mengeluh apabila ditimpa dugaan. Berbeza dengan golongan orang awam seperti kita ni, apabila ditimpa dugaan kita mudah sangka buruk dengan Allah dan berdendam dengan orang yang mendatangkan dugaan kepada kita.
Walhal bukan orang itu yang hendak menyusahkan kita, tetapi hakikatnya Allah. Allah yang hendak lihati kita, ditimpa dugaan  menggunakan orang itu sebagai perantaraan. Jadi, tanyalah Allah kenapa kita ditimpa dugaan itu….

Wallahu'alam....





AWAS! Virus Gangnam Style. Cepat Betul Merebak..


بِسْمِ اللهِ الرَّحْمنِ الرَّحِيمِ



“Argghh! Please, jangan berani-berani 


tengok Gangnam Style!”

Ya. Itulah yang terlintas di hati ketika pertama kali melihat Oppa Gangnam Style yang semakin femes sekarang ini. Pada mulanya, buat endah tak endah. Buat-buat tidak tahu. Sebab namapun pelik. Tapi, bila ramai orang selalu sebut pasal ni, stiap kali online ada saja yang borak-borak pasal ni, maka mulalah jari ini gatal-gatal mengklik perkataan Gangnam Style dalam peti yang disediakan oleh uncle google.

Yeaahh. Terus masuk ke YouTube.
Taarraaaaaaaaaaaaa.. haa ambek kau!


“Ohhhhh! Ini rupanya. Eysh, geli. 

Apa yang special? mengapa diikut trend yang gila-gila ini?”


Rasa menyampah? Satu lagi elemen perosak datang menerjah. 
“Hmm.. habislah aku dan kawan-kawanku.”

Kepada sahabat-sahabat yang belum pernah melihat aksi gangnam style ini, saya nasihatkan janganlah tengok. Jangan tengok. Bahaya! (hurm.. kalau larang macam ni, kompem ramai yang akan tengok jugak. Biasalah.. Remaja ‘Ingin tahu’..)

“Bahaya? Mengapa pulak?”

Yups. Seriously bahaya! Apabila anda melihatnya, Virus OppaGangnamStyle (OGS) akan menyerang diri anda. Virus itu sangat licik dan kuat! Kalah Virus Trojan! Saat mata-melihat & telinga-mendengar bergabung menghayati aksi OGS yang ditunjukkan, tangan anda akan mula bergerak-gerak, bersatu dan dihayun-hayun. Kaki pula akan terkangkang, terjingkit-jingkit. Terkedek-kedek macam itik. Gayapun lucah. Meloyakan. Huuuhh.. sekejap saja, terus berjangkit!

Kalau anda berjaya untuk mengelak daripada virus itu sekalipun, saya percaya selingan lagu yang rancak itu pasti akan menyelinap masuk ke dalam memori otak anda. Beberapa lirik yang entah-apa-maksudnya akan dihafal secara tiba-tiba. Mulut juga akan tergerak untuk menyanyi secara tiba-tiba. Sama-sama menyebut “Oppa Gangnam Style!” seiring mengikut rentak.

Hebatkan virus OGS? Maka.. janganlah tengok.

Kalau berdegil sangat, mahu tengok juga, maka saya nasihatkan sebelum melihat aksi gila-gila itu, mohonlah perlindungan Allah SWT daripada Syaitan yang direjam dengan membaca Ta’awuz berulang-ulang kali.

"Aku berlindung pada Allah daripada syaitan yang direjam."

Diharapkan semoga ayat yang dihayati itu (Bukan sekadar sebut di bibir) mampu menjadi protector untuk melawan virus OGS tersebut. 

Kemudian, apabila melihatnya.. lihatlah dengan pandangan hati. Jangan lihat dengan pandangan nafsu. Beristighfarlah banyak-banyak. Mohon keampunan daripada Allah. Pastikan kita termasuk dalam golongan yang mengatakan;
“Ini akhlak buruk! Tidak boleh dicontohi! 

Rasulullah tidak pernah ajarpun!”

*kepada yang sudah terlanjur terikut-ikut, jangan terasa ya.. memang burukpun.. ^^

--------------------------------------------------------------------------------------------------------

Begitulah. Mahu tidak mahu, kebenaran wajib ditegakkan! Pahit? memang pahit. Kepahitan yang terpaksa ditelan ini diharapkan mampu menjadi penawar untuk penyakit yang semakin menular dalam kalangan masyarakat ketika ini. Terutamanya golongan remaja. Mudah saja virus-virus yang merosakkan akhlak masuk ke dalam darah anak muda masa kini.

Perhatikanlah di sekeliling kita. Budaya-budaya yang menjatuhkan moral sudah mula diikuti oleh golongan remaja. Trend-trend yang pelik-pelik mula diminati. Penampilan diri yang luar biasa pelik juga mula digayakan dari hujung rambut sampai hujung kuku kaki. Paling teruk, gaya hidup islam dikatakan kuno. Tidak moden. Semakin dipinggirkan. Aduh..

Akhlak diri pula, semakin hari semakin jauh daripada nilai-nilai islam.

Semuanya kerana apa? Kerana ramai remaja telah jatuh sakit. Terkena virus-virus N&S (Nafsu&Syaitan).

Kepada remaja-remaja diluar sana termasuk diri saya, periksalah kesihatan akhlak kita sekarang.

Ketahuilah bahawa Virus-virus N&S dan yang sewaktu dengannya sedang menular ketika ini. Merebak. Merebak. Dan terus merebak tanpa henti. Bukti yang paling jelas, tepat dan terkini ialah Virus OppaGangnamStyle. Apabila kita lihat YouTube, bilangan orang yang menyaksikan Gangnam Style sudah mencecah lebih 100 juta. Tengok? Banyak tuuu.. kalau anda share dgn kawan-kawan, bertambah teruklah jadinya. Akan ramailah kawan-kawan yang akan jadi mangsa.

*Kalau anda sayangkan diri, family, kawan, jiran & semua orang, jangan share video tersebut. Setiap share membawa padah. Seriyesly..

Yang paling penting, apabila tertengok video itu, jangan sesekali terdetik di hati mahu melakukan aksi yang sama. Jangan berani-berani menggenggam tangan anda. Pastikan sentiasa terbuka. Jaga kaki anda betul-betul. Jangan biarkan terkangkang tanpa disedari. Ini amaran awal!




Jika tersilap langkah, konfem virus itu akan menyerang tanpa henti. Tabiat anda selaku manusia normal akan berubah. Tidak lagi normal. Anda akan menari dengan tangan-digenggam-dihayun-hayun-ke-hadapan-sambil-menyebut-OppaGangnamStyle. Lebih-lebih lagi kalau ada rakan yang menyokong dan melakukan gaya yang sama, maka aksi anda menjadi jauh lebih meletop. Kadang-kadang beruk dan monyetpun jeles sebab tak pandai buat macam  anda. Hehee..

Begitulah kehebatan virus OGS apabila berjaya menarik nafsu manusia. Mudah-mudahan kita tidak termasuk dalam kelompok yang cepat terpengaruh dan dicemburui oleh beruk-beruk di luar sana.

Sebelum virus-virus N&S yang lain datang menyerang, persiapkanlah diri dengan antivirus yang kuat.

--------------------------------------------------------------------------------------------------------


Apa antivirus yang kuat dan berkesan?

“IMAN”

Ya. Keimanan kepada Allah ‘Azza Wa Jalla. Itulah antivirus yang paling berkesan. Tidak ada yang lain. Walau sebanyak manapun virus yang datang, walau sekuat manapun virus yang menyerang, “IMAN” akan menjadi antivirus terbaeek untuk melawan. Kemenangan akan berpihak kepada mereka yang beriman.

Orang-orang beriman sahaja yang mampu memiliki sistem pertahanan diri yang mantop! Buktinya, mereka tidak mudah terpengaruh dengan sebarang perkara yang merosakkan. Apa-apa aktiviti yang tidak bermanfaat lagi sia-sia terus ditinggalkan. Benda lagho dibuang ke tepi. Tidak dilayan.

“Biar betul?”
Ya. Betul. Allah SWT sendiri mendedahkan rahsia ini. 

            "Sesungguhnya menanglah (berjayalah) 
orang-orang yang beriman."
[23:1] 

“dan (iaitu) orang-orang yang menjauhkan diri daripada benda lagho 
(perbuatan dan perkataan) yang sia-sia (tidak berfeaedah).” 
[23:3]



Nampak kaitannya disitu? Jelas bukan?

OGS adalah amalan yang jelas-jelas merosakkan akhlak. Malah langsung tidak bermanfaat. Sia-sia. Maka orang-orang yang beriman pasti akan menjauhkan diri daripadanya. Sebaliknya, orang-orang yang tidak ada antivirus IMAN yang mantap dan terbaik dari ladang, pasti akan sanggup mengikuti dan menyokong OGS tersebut.


“Apa bukti antivirus IMAN itu sudah ada dalam diri?”

Mudah saja. Apabila antivirus iman sudah dimasukkan ke dalam diri, perasaan aneh akan muncul serta merta. Otak, jantung, paru-paru, hati, tulang belakang dan seluruh anggota badan akan mula merasakan sesuatu yang sangat luar biasa. Apa yang dirasa?

“ketenangan”. 

Ya, ketenangan yang terhasil melalui antivirus Iman yang membuahkan rasa cinta kepada Allah. Apabila diri sudah jatuh cinta dengan Allah, segala-galanya sanggup dilakukan. Demi cintaNya.. apa yang Allah suruh, bersungguh-sungguh dikerjakan. Apa yang Allah larang, bersungguh-sungguh ditinggalkan. Itulah ketenangan yang betul-betul membahagiakan. Apabila Allah datangkan ujian, diri akan mampu menempuhnya dengan sabar dan syukur.

Berbalik pada OGS tadi, kemunculan gaya gila-gila OGS merupakan ujian buat kita semua. Sama ada kita kalah lalu terikut-ikut atau kita menang lalu terselamat, semuanya bergantung kepada antivirus IMAN. Bagi orang-orang yang beriman, ujian ini merupakan perkara biasa dalam hidup mereka. Mereka tahu bahawa bahawa kekuatan cinta mereka terhadap Tuhan mereka sedang diuji.

أَحَسِبَ النَّاسُ أَن يُتْرَكُوا أَن يَقُولُوا آمَنَّا وَهُمْ لَا يُفْتَنُونَ
 وَلَقَدْ فَتَنَّا الَّذِينَ مِن قَبْلِهِم فَلَيَعْلَمَنَّ اللَّهُ الَّذِينَ صَدَقُوا وَلَيَعْلَمَنَّ الْكَاذِبِينَ

Apakah manusia itu mengira bahwa mereka dibiarkan (saja) mengatakan : "Kami telah beriman", sedangkan mereka tidak diuji lagi ? Dan sesungguhnya kami telah menguji orang-orang yang sebelum mereka, maka sesungguhnya Allah mengetahui orang-orang yang benar dan sesungguhnya Dia mengetahui orang-orang yang dusta. [29:2-3]

Oleh sebab itu, apabila ujian virus OGS datang, mentah-mentah orang beriman akan menolaknya dan mengiktiraf bahawa gaya ini bukan gaya yang disukai Allah. Bukan gaya yang patut dicontohi. Kerana mereka sudah yakin bahawa akhlak yang terbaeek untuk diteladani adalah akhlak rasulullah SAW.

“Sesungguhnya telah ada pada (diri) Rasulullah itu suri teladan yang baik bagimu (iaitu) bagi orang yang mengharap (rahmat) Allah dan (kedatangan) hari kiamat dan yang banyak mengingati Allah.” [33:21]

Sama-samalah kita pelajari dan mengamalkan akhlak yang ditunjukkan oleh rasulullah SAW sepertimana yang terkandung dalam Al-Quran dan sunnah baginda. Mudah-mudahn kita termasuk dalam golongan
yang mencintai peribadi baginda SAW. Bukan mencintai budaya dan cara hidup yang selainnya. Kerana di akhirat kelak kita akan bersama dengan orang-orang yang kita contohi dan sayangi.

Daripada Abdullah bin Umar, Rasulullah SAW telah bersabda yang bermaksud:

“Sesiapa yang menyerupai sesuatu kaum maka dia dikira daripada kaum tersebut.” 

(riwayat Abu Daud, no: 4031, al-Tabraniy di dalam al-Awsath).


Rasulullah SAW bersabda lagi;
“Seseorang itu akan bersama orang yang cintainya di akhirat kelak.”

 (riwayat Imam al-Bukhari)


Jelas bukan? Ya.. cukup jelas.

Mahu ikut Rasulullah atau GangnamStyle? Atau Korea-korea? Atau selainnya?

Pilihan di tangan anda.

Allah ‘Azza Wa Jalla berfirman;


“Sesungguhnya Allah tidak akan mengubah keadaan sesebuah kaum itu selagi mana mereka tidak mengubah keadaan mereka sendiri.”  ( al-Ra’d: 11)

--------------------------------------------------------------------------------------------------------
~Akhiratkan kehidupanmu untuk Rahmat Allah!!~

Kepada semua sahabat yang sudi membaca artikel ringkas ini, sama-samalah kita memohon kepada Allah agar diri kita sentiasa diberi kekuatan & petunjuk untuk mengamalkan apa-apa yang kita sampaikan. Semoga perkongsian ini memberi manfaat untuk tindakan iman.. ^^

Andai ada yang hendak ditegur, tegurlah.. jangan tangguh-tangguh, agar diri ini dapat dikoreksi. Andai ada yang ingin ditambah, silakan memberi pandangan. Tunjuk ajar daripada sahabat-sahabat semua amat diperlukan oleh diri yang lebih banyak mengatakan 'tidak tahu' ini. ^^

How about my feelings ?

Alhamdulillah. Bulan Ramadhan telah pun berlalu. Tibanya bulan Syawal. Bulan kemenangan. Masih belum terlambatkan untuk ana ucapkan SELAMAT HARI RAYA AIDILFITRI, Maaf zahir batin. Taqabbalallahu waminna wa minkum.
Mesti ramai yang seronok. Bermaafan dengan keluarga, sahabat. Alhamdulillah. Maaf tu ikhlaskan hati ye. jangan pulak hanya sekadar di mulut. And, jangan pulak lepas bermaafan tak sampai 5 minit buat salah lagi. Hehe. Tak semua yang gembira. Pasti ada yang sedih. Tak pe. Kuatkan semangat.
Kalau ana pulak, ape perasaan ana ek? Hmm, perasaan gembira tak datang la. Entah ke mana la pergi perasaan gembira tu ye. Yang menemani setiap masa hanya perasaan sedih. Air mata sentiasa ada. Allah Allah! Engkau Maha Mengetahui.
Pelikkan. Orang lain suka ria. Ana sedih2. Aduh! Tak best la macam ni. :( Tapi, nak buat macam mana kan. Ana sedih bukan ape. Ana sedih, ana rindukan Allah, rindukan Rasulullah s.a.w.. Allahurabbi :'( ! 

Malam Lailatulqadar




Alhamdulillah ! Semalam telah tiba melam yang dinantikan. "Eh, malam ape lak semalam?" Malam LailatulQadar sayang. Malam yang dikatakan malam yang terindah dari 1000 malam  yang lain. SUBHANALLAH !

Tau tak apa yang ada pada malam LailatulQadar? Haa. Meh sini ana bagitau. Tegur ye kalau ada salah silap.

  • Pada malam Lailatul Qadar , Al-Quran diturunkan pertama kalinya. "Ye ke? Tak caye lah" . Ada bukti nya. Firman Allah SWT :
إِنَّا أَنزَلْنَاهُ فِي لَيْلَةِ الْقَدْر

"Kami telah menurunkan Al-Qur'an ini pada malam ‘Lailatul Qadar’."(Al-Qadr: 1).

  • Beribadah pada malam Lailatul Qadar lebih baik dari pada beribadah seribu bulan yang di dalamnya tidak terdapat Lailatul Qadar. Betul. Tengok ni dalil ni pulak: 
يْلَةُ الْقَدْرِ خَيْرٌ مِّنْ أَلْفِ شَهْر

"Lailatul Qadar lebih baik dari seribu bulan." (Al-Qadr: 3).

Jap jap. "Para ulama berlainan pendapat tentang maksud ayat di atas, akan tetapi majoriti para ulama mengatakan bahawa amalan pada malam Lailatul Qadar ini lebih baik dari amalam seribu malam."
SUBHANALLAH ! Indahnya. 

  • Para Malaikat bersama malaikat Jibril turun pada malam tersebut dengan membawa rahmat dan berkat. Sebagaimana firman Allah SWT:
تَنَزَّلُ الْمَلَائِكَةُ وَالرُّوحُ فِيهَا بِإِذْنِ رَبِّهِم مِّن كُلِّ أَمْرٍ

"Pada malam itu turun malaikat-malaikat dan malaikat Jibril dengan izin Tuhannya untuk mengatur segala urusan." (Al-Qadar: 4).


Rugi lah orang yang tak beribadat pada malam yang tersangat indah. Berusahalah untuk mendapatkan malam Lailatul Qadar. Kalau dah Rasulullah berusaha nak dapatkan malam Lailatul Qadar , kenapa kita tidak? Kan ~ Fikir-fikirlah :)




p/s : Semoga Ramadhan kali ini lebih bermakna dan diberkati Allah. Semoga jugak Allah hapuskan dosa-dosa kita sebelumnya. InsyaAllah. 

Alhamdulillah ! Selesai buat post usrah ke-2 ^_^
~SALAM RAMADHAN AL-MUBARAK ~

Hukum Lukis Inai Pada Tangan Bagi Wanita


Hukum Lukis Inai Pada Tangan Bagi Wanita


HUKUM INAI LUKIS DI TANGAN”

Ada seorang pengunjung bertanyakan tentang hukum ini, kerana beliau akan mendirikan perkhawinan dan berhajat utk memakai inai berlukis di tangan.
Mari bersama kita baca dan ambil tahu tentang hukum inai lukis di tangan ala-ala tatu..masyaAllah


INAI BERUKIR DI TANGAN DILAKNAT ALLAH

Sekarang ini ramai orang perempuan (pengantin) memakai inai dengan mengukir ala tatu di tangan.
Mari kita sama-sama merenung hadis Nabi ini:

Dari Ibnu Umar ra katanya:
“Bahawasanya Rasulullah s.a.w mengutuk orang yang menyambung rambut dan meminta rambutnya disambungkan.Dan (Rasulullah s.a.w) mengutuk pembuat tatu dan yang meminta ditatu”.(Hadis bil. 2003 : Sahih Muslim)

Dari Abu Hurairah r.a Nabi s.a.w bersabda :
“Allah mengutuk wanita yang mempergunakan (memberikan) rambutnya untuk (menyambung) rambut wanita lain, wanita yang menyambung rambutnya dengan wanita lain,wanita yang membuat gambar di kulitnya (tubuh) dengan tusukan dan wanita yang meminta kulitnya dibuat gambar dengan tusukan (alat pengukir)”.(Hadis bil. 1685 : Sahih Bukhari)

Jelas Dato’ Abu Hasan Din Al-Hafiz :
“Inai berukir ala tatu tak boleh! Ia dilaknat Allah. Inai berukir bentuk awan larat atau bentuk gambar itu dalam kategori tatu, kalau nak pakai inai, pakailah betul-betul hujung jari”
Marilah kita membuat pengislahan dalam diri kita agar kita tidak tergolong dalam hamba-hamba Allah yang melanggar syariatNya.
wallahu’alam.

* Dato’ Abu Hasan Din Al-Hafiz bekas Pegawai Agama Islam di Istana Negara, Kuala Lumpur . – Edisikini

Buat Dirimu Yang Bakal Menjadi Suamiku


buat dirimu yang bakal menjadi suamiku


“Aku bukanlah seorang gadis yang cerewet dalam memilih pasangan hidup.. Siapalah diriku ini untuk memilih berlian sedangkan aku hanya sebutir pasir yang wujud di mana-mana..Tetapi aku juga punyai keinginan seperti gadis lain, dilamar lelaki yang bakal dinobat sebagai ahli syurga, memimpinku ke arah tuju yang satu.. Bukan rupa yang ku impikan, bukan harta yang ku inginkan..
Tetapi sandaran AGAMA yang ada dalam dirimu yang ku perlukan.. Aku akan berasa amat bertuah andai dapat menjadi tiang seri ataupun sandaran perjuanganmu..
Andainya kamu adalah jodohku yang tertulis di Luh Mahfuz, Allah pasti mencampakkan rasa kasih di dalam hatiku, jua hatimu kali pertama kita berpandangan kelak.. Bahagia itu pasti menjadi milik kita, itu janji Allah..
Aku sayang kamu kerana Allah…”
Sesungguhnya tugas pertama ku bukan mencari diri mu tapi mensolehahkan diri ku. Sukar untuk mencari soleh diri mu andai solehah ku tidak setanding dengan kesolehan mu. Janji Allah pasti ku pegang dalam misi mencari diri mu.

Taat Dalam Maksiat




Kita boleh tengok zaman sekarang. Tidak jauh bezanya dengan zaman Jahiliah kan? Sedih bila tengok ramai remaja-remaja sekarang terperangkap dalam alam maksiat. Subhanallah!

Nak cakap dia orang ni kurang ajaran agama atau terlalu terdedah dengan perkara-perkara tak baik. Tak tau la jugak. Best ke maksiat?

Sekarang ni kan, ramai yang lebih memilih jalan maksiat. Sanggup bunuh diri kerana 'girlfriend'@'boyfriend'. Sanggup habiskan duit semata-mata nak 'membeli' wanita di pusat hiburan. Macam-macam lagi.

Ramai yang buta kerana cinta yang bukan kepada Allah. 

Firman Allah :

"Katakanlah (wahai Muhammad) kepada orang lelaki yang beriman, hendaklah mereka menahan (sebahagian) daripada pandangan mereka dan memelihara kemaluan mereka; yang demikian itu adalah lebih suci bagi mereka sesungguhnya Allah Maha Mengetahui apa yang mereka perbuat."
(An-Nur: 30)
Ayat ini menegaskan bahawa orang-orang lelaki yang beriman wajib menahan pandangan mata mereka daripada memandang kepada wanita yang bukan mahram. Zina mata membawa kepada zina hati, yang mana membawa pula kepada zina anggota dan ini akan menyebabkan kemurkaan dan laknat Allah. Walau bagaimanapun, pandangan yang tidak disengajakan adalah dimaafkan tetapi tidak boleh diulangi. Manakala pandangan kerana suatu hajat atau darurat dari segi syariat adalah diharuskan, seperti untuk meminang atau mengubati. Maksiat jugak tu.

Firman Allah:

"Dan katakanlah (wahai Muhammad) kepada perempuan-perempuan yang beriman, hendaklah mereka menahan (sebahagian) daripada pandangan mereka (daripada memandang lelaki yang ajnabi) dan memelihara kemaluan mereka, dan janganlah mereka menampakkan perhiasan mereka, kecuali yang (biasa) nampak daripadanya.Dan hendaklah mereka menutup kain tudung (khumur) ke dada mereka, dan janganlah menampakkan perhiasan mereka kecuali kepada suami mereka, atau ayah mereka atau ayah suami mereka atau putera-putera mereka atau putera-putera suami mereka atau saudara-saudara mereka atau putera-putera saudara lelaki mereka, atau putera-putera saudara perempuan mereka, atau wanita-wanita Islam, atau hamba abdi yang mereka miliki atau pelayan-pelayan lelaki yang tidak mempunyai keinginan (terhadap perempuan) atau anak-anak yang belum mengerti aurat perempuan. Dan janganlah mereka memukulkan kaki mereka agar diketahui perhiasan yang mereka sembunyikan. Dan bertaubatlah kamu sekalian kepada Allah, hai orang-orang yang beriman, supaya kamu mencapai falah, yakni mendapat keuntungan, kemenangan atau kebahgiaan yang hakiki."
(An-Nur: 31)
Renung-renungkanlah......
Pesanan bulan ramadhan ni:
Bila syaitan  telah dikurung, 
Tetapi nafsu yang ada dalam diri masih menguasai,
Nafsu yang jahat adalah kawan syaitan,
Nafsu yang baik adalah diri sendiri,
Kawal lah nafsu anda walaupun syaitan tak ada untuk menghasut..
Kerana nafsu juga boleh mempengaruhi diri kita agar terus melakukan perkara yang tidak baik.. ^v^

So kawal okey... peace.. ^v^

(。◕‿◕。)
JAUHI MAKSIAT ^_^ 

Wahai Mutiara Jernih





Alhamdulillah. Masih berkesempatan untuk buat entry baru. Kaifa haluka? Semoga semuanya sihat kehendaknya ^_^ . Dah masuk bulan RAMADHAN dah. Iman apa cer ? Semoga bertambah iman dalam bulan yang penuh barakah ini insyaAllah.

Wahai mutiara jernih, terima kasih kerana sudi menemani diri ini setiap malam. Ya Rabb, hati ini sentiasa diselimuti dengan kesedihan. Semoga kesedihan yang aku alami dapat mengajar ku untuk lebih bersemangat dan tidak pernah berputus asa, insyaAllah.

Wahai mutiara jernih, setianya kau. Selalu sudi keluar time aku tengah jiwang mood, tengah melayan hati yang sedang sakit+luka ni. Sudinya kau mendengar luahan hati aku. Ya Allah, Engkaulah tempatku satu-satunya meluahkan segalanya.

Wahai mutiara jernih, ramai sahabat-sahabatku bertanya padaku. Kenapa kau keluar mengalir setiap masa.Tak kisah lah. Asalkan kau sentiasa berada disisi insyaAllah.

(bacalah)8 KALI IBUKU BERBOHONG DENGANKU...pengorbanan seorang ibu=)








Memang sukar untuk orang lain percaya,tapi itulah yang berlaku. Ibu saya memang seorang pembohong!! Sepanjang ingatan saya sekurang-kurangnya 8 kali ibu membohongi saya. Saya perlu catatkan segala pembohongan itu untuk dijadikan renungan anda sekalian.

Cerita ini bermula ketika saya masih kecil. Saya lahir sebagai seorang anak lelaki dalam sebuah keluarga miskin. Makan minum serba kekurangan. Kami sering kelaparan. 

Adakalanya, selama beberapa hari kami terpaksa makan berlaukkan ikan masin dikongsi satu keluarga. Sebagai anak yang masih kecil, saya sering saja merungut. Saya menangis mahukan nasi dan lauk yang banyak. Tapi ibu cepat memujuk. Ketika makan, ibu sering membahagikan bahagian nasinya untuk saya. Sambil memindahkan nasi ke mangkuk saya, ibu berkata : "Makanlah nak ibu tak lapar." PEMBOHONGAN IBU YANG PERTAMA.

Ketika saya mulai besar ibu yang gigih sering meluangkan waktu senangnya untuk pergi memancing di tali air berhampiran rumah. Ibu berharap dari ikan hasil pancingan itu dapat memberikan sedikit makanan untuk membesarkan kami adik-beradik. Pulang dari memancing, ibu memasak gulai ikan yang segar dan mengundang selera. Sewaktu saya memakan gulai ikan itu ibu duduk disamping kami dan memakan sisa daging ikan yang masih menempel di tulang daripada bekas sisa ikan yang saya makan tadi. Saya sedih melihat ibu seperti itu.. Hati saya tersentuh lalu dengan menggunakan sudu saya memberikan ikan itu kepada ibu. Tetapi ibu dengan cepat menolaknya. Ibu berkata : "Makanlah nak, ibu tak suka makan ikan." PEMBOHONGAN IBU YANG KEDUA.

Di usia awal remaja, saya masuk sekolah menengah. Ibu pergi ke kedai dengan membawa sejumlah penyapu lidi dan kuih-muih untuk menyara persekolahan saya,abang dan kakak. Suatu dinihari lebih kurang pukul 1.30 pagi saya terjaga dari tidur. Saya melihat ibu membuat kuih dengan bertemankan sebuah pelita di hadapannya. Beberapa kali saya melihat kepala ibu terhangguk kerana mengantuk. Saya berkata : "Ibu, tidurlah, esok pagi ibu kena pergi kebun pula." Ibu tersenyum dan berkata : "Cepatlah tidur nak, ibu belum mengantuk lagi." PEMBOHONGAN IBU YANG KETIGA.

Di hujung musim persekolahan, ibu meminta cuti kerja supaya dapat menemani saya pergi ke sekolah untuk menduduki peperiksaan penting. Ketika hari sudah siang, terik panas matahari mulai menyinari, ibu terus sabar menunggu saya di luar dewan. Ibu seringkali saja tersenyum dan mulutnya terkumat-kamit berdoa kepada Illahi agar saya lulus ujian peperiksaan ini dengan cemerlang. Ketika loceng berbunyi menandakan ujian sudah selesai, ibu dengan segera menyambut saya dan menuangkan kopi yang sudah disiapkan dalam botol yang dibawanya. Kopi yang kental itu tidak dapat dibandingkan dengan kasih sayang ibu yang jauh lebih kental. Melihat tubuh ibu yang dibasahi peluh, saya segera memberikan cawan saya itu kepada ibu dan menyuruhnya minum. Tapi ibu cepat-cepat menolaknya dan berkata : "Minumlah nak, ibu tak haus!!" PEMBOHONGAN IBU YANG KEEMPAT.

Setelah pemergian ayah kerana sakit, iaitu selepas saya baru beberapa bulan dilahirkan, ibulah yang mengambil tugas sebagai ayah kepada kami sekeluarga. Ibu bekerja mengambil upah di kebun, membuat penyapu lidi dan menjual kuih-muih agar kami tidak kelaparan. Tapi apalah sangat kudrat seorang ibu. Kehidupan keluarga kami semakin susah dan susah. Melihat keadaan keluarga yang semakin parah, seorang pakcik yang baik hati dan tinggal berjiran dengan kami, datang untuk membantu ibu. Anehnya, ibu menolak bantuan itu. Jiran-jiran sering kali menasihati ibu supaya menikah lagi agar ada seorang lelaki yang akan menjaga dan mencarikan wang untuk kami sekeluarga. Tetapi ibu yang keras hatinya tidak mengendahkan nasihat mereka. Ibu berkata : "Saya tidak perlukan cinta dan saya tidak perlukan lelaki." PEMBOHONGAN IBU YANG KELIMA.

Setelah kakak dan abang habis belajar dan mula bekerja, ibu sudah pun tua. Kakak dan abang menyuruh ibu supaya berehat sahaja di rumah. Tidak payahlah lagi bersusah payah dan bersengkang mata untuk mencari duit. Tetapi ibu tidak mahu. Ibu rela pergi ke pasar setiap pagi menjual sedikit sayur untuk memenuhi keperluan hidupnya. Kakak dan abang yang bekerja jauh di kota besar sering mengirimkan wang untuk membantu memenuhi keperluan ibu, pun begitu ibu tetap berkeras tidak mahu menerima wang tersebut. Malahan ibu mengirim balik wang itu dan ibu berkata : "Jangan susah-susah, ibu ada duit" PEMBOHONGAN IBU YANG KEENAM.

Setelah tamat pengajian di universiti, saya melanjutkan lagi pelajaran ke peringkat sarjana di luar Negara. Pengajian saya di sana dibiayai sepenuhnya oleh sebuah syarikat besar. Sarjana itu saya sudahi dengan cemerlang,kemudian saya pun bekerja dengan syarikat yang telah membiayai pengajian saya juga di luar negara. Dengan gaji yang agak lumayan, saya berhajat membawa ibu untuk menikmati penghujung hidupnya di luar negara. Pada pandangan saya, ibu sudah puas bersusah payah untuk kami. Hampir seluruh hidupnya habis dengan penderitaan, eloklah kalau hari-hari tuanya ini ibu habiskan dengan keceriaan dan keindahan pula. Tetapi ibu yang baik hati, menolak ajakan saya. Ibu tidak mahu menyusahkan anaknya ini dengan berkata ; "Tak payahlah, ibu tak biasa tinggal di negara orang." PEMBOHONGAN IBU YANG KETUJUH.

Beberapa tahun berlalu, ibu semakin tua.. Suatu malam saya menerima berita ibu diserang penyakit kanser. Ibu mesti dibedah secepat mungkin. Saya yang ketika itu berada jauh diseberang terus segera pulang untuk menjenguk ibunda tercinta. Saya melihat ibu terbaring lemah di katil hospital setelah menjalani pembedahan. Ibu yang kelihatan sangat tua, menatap wajah saya dengan penuh kerinduan. Ibu menghadiahkan saya sebuah senyuman biarpun agak kaku kerana terpaksa menahan sakit yang menjalari setiap inci tubuhnya. Saya dapat melihat dengan jelas betapa seksanya penyakit itu telah memamah tubuh ibu sehingga ibu menjadi terlalu lemah dan kurus. Saya menatap wajah ibu sambil berlinangan air mata. Saya cium tangan ibu kemudian saya kecup pula pipi dan dahinya. Di saat itu hati saya terlalu pedih, sakit sekali melihat ibu dalam keadaan seperti ini. Tetapi ibu tetap tersenyum dan berkata : "Jangan menangis nak, ibu tak sakit." . PEMBOHONGAN IBU YANG KELAPAN

Setelah mengucapkan pembohongan yang kelapan itu, ibunda tercinta menutup matanya untuk kali terakhir kali.

Anda bertuah kerana masih mempunyai ibu dan ayah. Anda boleh memeluk dan menciumnya. Kalau ibu anda jauh dari mata, anda boleh menelefonnya sekarang, dan berkata, 'Ibu,saya sayangkan ibu.' Tapi tidak saya. Sehingga kini saya diburu rasa bersalah yang amat sangat kerana biarpun saya mengasihi ibu lebih dari segala-galanya, tapi tidak pernah sekalipun saya membisikkan kata-kata itu ke telinga ibu, sampailah saat ibu menghembuskan nafasnya yang terakhir.

Ibu, maafkan saya. Saya sayangkan ibu. -iluvislam

 

Template by Web Hosting Reviews

SEMUANYA MILIK MR.MRS DEBO@2014
Tiny Kaoani